Lydforskning bringes til nye højder

Lyden var i centrum på Aalborg Universitet ved åbningen af det nye forskningscenter CASPR. Her skal forskere arbejde med akustisk signalbehandling, der anvendes til så forskellige grupper som hørehæmmede, demente, jagerpiloter og tosprogede børn

En talende robot, lydtætte rum og en Audi spækket til bristepunktet med højttalere i forskellige størrelser. Der var nok at se på for deltagerne i den officielle åbning af det nye forskningscenter for akustisk signalbehandling – CASPR, som er et samarbejde mellem Aalborg Universitet og høreapparatproducenten Oticon.

Støjrensning og retningsbestemmelse af lyd

Jan Østergaard, som er professor på Institut for Elektroniske Systemer, er daglig leder af CASPR. Han fortæller, at forskningen er meget bredt rettet:

– Forskning inden for høreapparater er oplagt, men det er ikke det eneste fokus. Det kan ligeså vel være hovedtelefoner til kaptajner på fly, fx jagerfly, som har meget støj i deres hjelme. Dem kan vi hjælpe rigtig meget ved at rense lyden, så talen bliver mere forståelig, siger han.

Hovedtelefoner til brug i undervisning af tosprogede børn er en anden mulighed. Indlæring på et fremmedsprog er i sig selv meget krævende, og derfor er det en stor fordel at kunne frasortere unødvendige lyde, så det er lettere at koncentrere sig om underviserens ord. Og så er der naturligvis forskningen rettet mod hjælpemidler til hørehæmmede, hvor centrets forskere – i samarbejde med Oticons audiologiske forskningscenter Eriksholm – blandt andet arbejder med at retningsbestemme lyden ved hjælp af synet:

– Hvis du kigger hen på en person, så er det sikkert ham, du vil tale med, og så fokuserer vi lyden ved at retningsbestemme mod, hvor der kigges hen, forklarer Jan Østergaard.

Et kig bag kulisserne

Et helt fyldt auditorium lyttede ved åbningen til taler fra blandt andre vicedirektør i Oticon A/S Finn Möhring, som kom omkring visionerne for det nye center, og dekan Eskild Holm Nielsen, som fremhævede det gode samarbejde med Oticon og vigtigheden af fortsat at forske, forbedre og udvikle inden for området.

Efter talerne var de fremmødte inviteret bag kulisserne, hvor forskere fra det nye center fremviste og demonstrerede forskellige projekter som eksempelvis talegenkendelse i støjfyldte omgivelser, lokalisering af lydkilder til høretekniske hjælpemidler samt iSociobot – en robot, der genkender tale og ansigter og eksempelvis kan indgå som et supplement til menneskelig omsorg for demente.

Endelig var der rundvisning i laboratorierne ved sektionen for signal- og informationsbehandling, hvor CASPR er forankret, blandt andet et lyddødt rum, hvor al lyd absorberes i væggene, så der slet ikke er nogen efterklang, og som er så fuldstændigt lydtæt, at selv kraftig støj udefra går ubemærket hen. I den modsatte ende af skalaen blev gæsterne præsenteret for et efterklangsrum, hvor lyden bliver reflekteret, så efterklangen er helt op til 13 sekunder, og som blandt andet anvendes til at måle byggematerialers evne til lyddæmpning. Til bilentusiasterne var der adgang til en Audi A6 fuld af højttalere beregnet til akustisk forskning i biler.

En lys fremtid for akustikken

Det nye center kommer ifølge Jan Østergaard til at betyde rigtig meget for fremtiden inden for akustisk signalbehandling.

– Med CASPR kan vi holde fuld fokus i mange år fremover inden for et område, som vi har stor ekspertise i, og som vi brænder for. Vi har mulighed for at gøre mere ved vores forskning, og vi kan udvikle ny samfundsrelevant og forskningsbaseret undervisning inden for området. Desuden kan vi hjælpe industrien meget både ved at samarbejde om de forskningsprojekter, vi har, men også ved at uddanne folk, der kan træde ind og hjælpe med at løfte sig inden for det her område.

Kontakt:

Leder af CASPR: Jan Østergaard, professor MSO, 9940 8693