Hjemløse vil føle sig hjemme

De fleste hjemløse ønsker egen bolig, men skal boligdrømmen blive en succes, er det afgørende at få skabt det rette match mellem bolig og den enkelte beboers behov, viser ny forskning.

Når en hjemløs skal flytte i egen bolig, er det vigtigt at lytte til personens ønsker og behov for at kunne finde en bolig, hvor personen føler sig tryg og hjemme. Det vil øge chancen for, at beboeren får en tilværelse i boligen til at fungere, og mindske risikoen for, at vedkommende ender på gaden igen. Det er en af hovedkonklusionerne i en ny ph.d.-afhandling, hvor arkitekturantropolog Laura Helene Højring gennem observationer og interview har undersøgt forskellige boformer for hjemløse.

”Det, der fungerer for den ene, kan være en dårlig løsning for den anden. Derfor er det vigtigt at lytte til, hvad den enkelte har behov for og drømmer om. Har personen fx behov for en bolig med tæt tilknytning til et socialt fællesskab, eller skal det være mere privat,” siger Laura Helene Højring, der i sin afhandling bruger collager af tekst, billeder og plantegninger til at visualisere de forskellige måder, hjemløse og tidligere hjemløse bor på, bl.a. på en natcafé, et kollegium og i lejligheder i alment boligbyggeri.

Krævende arbejde at skabe hjemlighed

Hidtil har der været et stort fokus på, hvordan man hjælper hjemløse med sociale problemer, og ikke så meget på boligens betydning. Men ifølge Laura Helene Højring er det vigtigt at forstå, at boligens udformning, størrelse, placering og organisering såvel som beboerens følelser, vaner og sociale relationer mv. har stor betydning for beboerens trivsel. Fire vægge og et tag over hovedet ikke er ensbetydende med, at man føler sig hjemme.

”Kommer man fra gaden med sine ejendele samlet i en bærepose, er det et kæmpe arbejde at nå dertil, hvor man føler sig hjemme og trives,” siger Laura Helene Højring.

”Det kræver fysiske, økonomiske og mentale ressourcer at skulle møblere, indrette og måske male og istandsætte en bolig. Dertil kommer de sociale problemer, såsom misbrug eller psykisk sygdom, som i første omgang førte til beboerens udsathed,” siger hun og fremhæver, at det er vigtigt at støtte beboeren i at skabe den hjemlighed, der er er så vigtig for at kunne fungere i en bolig.

Laura Helene Højring forsvarede sin ph.d.-afhandling 12. marts 2019 på Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) ved Aalborg Universitet. Ph.d.-afhandlingen er støttet af Kuben Management, Realdania og Innovationsfonden.

Illustration: Laura Helene Højring.

Til redaktionen: Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til ph.d.-stipendiat Laura Helene Højring, laura@arkitekturantropologen.dk, telefon 2774 4466.

Nyheder fra AAU