Fra forskningsprojekt til iværksættereventyr

Ph.d.-studerende Sahra-Josephine Hjorths forskningsprojekt gav hende ideen til en interaktiv e-læringsplatform målrettet unge. Det blev startskuddet til iværksættervirksomheden CanopyLAB, som netop har modtaget en millioninvestering til at udvikle en ny læringsplatform. Denne gang rettet mod erhvervslivet.

Sahra-Josephine Hjorth er ph.d.-studerende på Institut for Kultur og Globale Studier, men hun er også iværksætter og virksomhedsejer. Som led i sit forskningsprojekt omkring migrationsstrømme i det 19., 20. og 21. århundrede beskæftiger hun sig nemlig med, hvordan sociale medier kan give unge mennesker kompetencer til at blive aktive medborgere i deres lokalsamfund. Det gav hende under et forskningsophold i Australien ideen til at udvikle en ny e-læringsplatform.

Jeg opdagede, at eksisterende e-læringsplatforme ikke formåede at skabe den form for læring, der er efterspurgt af unge i dag. Jeg talte derfor med Christian, som er grafisk designer, og han udviklede en platform, der er specifikt målrettet den såkaldte millenniumgeneration, som er unge født mellem 1982-2004. Vores mål er at fortælle de unge, at de i en alder af 14 kan være med til at ændre verden, forklarer hun.

Ny platform målrettet virksomheder

Det blev startskuddet til virksomheden CanopyLAB, som i dag har en interaktiv e-læringsplatform med over 5.000 brugere fra mere end 65 lande. Udgangspunktet er, at unge fra hele verden kan mødes i virtuelle klasseværelser med en mentor og samarbejde om cases og dele erfaringer i forhold til fx demokrati og aktuelle emner i samfundet, ligesom der også er mulighed for at tilegne sig ny viden om bl.a. opstart af virksomhed. Men en millioninvestering fra Business Angels i Danmark og USA sikrer nu, at de to iværksættere kan tage skridtet videre.

- Vi har det seneste halve år arbejdet hårdt på at udvikle en ny platform, der er tilpasset de behov, som virksomhederne har. Platformen giver medarbejdere mulighed for at tage onlinekurser udbudt af deres egne virksomheder, men også af andre virksomheder, institutioner og NGO’er, der anvender platformen. Kurserne fokuserer bl.a. på evnen til at samarbejde, lederskab, entreprenante færdigheder, problemløsning og tværkulturel kommunikation samt stresshåndtering og personlig fremtræden, siger Sahra-Josephine Hjorth.

Fakta:

- CanopyLAB blev stiftet i 2015 af ph.d.-studerende Sahra-Josephine Hjorth og grafisk designer Christian Skræm Juul Jensen
- Sarah-Josephine Hjorths ph.d.-studie gennemføres i samarbejde med Immigrationsmuseet i Farum og har fokus på migrationsstrømme i det 19., 20. og 21. århundrede
- CaonpyLAB har netop modtaget en millioninvestering fra Business Angels i Danmark og USA, hvilket er investorer med fokus på opstartsvirksomheder
- Den nye læringsplatform står klar til marts
- Læs mere på canopyLAB.com

For yderligere information kontakt:

Sahra-Josephine Hjorth på tlf.: 26 17 66 13 eller på e-mail: hjorth@cgs.aau.dk

Pressemedarbejder Susanne H. Knudsen på tlf.: 29 60 98 72 eller på e-mail: shk@hum.aau.dk

Billedtekst: Sahra-Joesephine Hjorth og Christian Skræm Juul har fået stor succes med deres e-læringsplatform for unge. Nu præsenteree de en ny platform.

Nyheder fra AAU