Danmarks første flyprofessor på Aalborg Universitet

Aalborg Universitet udnævner Danmarks – sandsynligvis hele Europas – første flyprofessor. Han skal være med til at øge fokus på luftfartsbranchen, som trods et eksplosivt udviklende marked og mange samfundsmæssige dilemmaer er et forskningsmæssigt overset område

Et forskningsmæssigt overset område. Så kontante er ordene fra AAU-lektor Claus Lassen, når talen falder på luftfartsbranchen. Det råder han og Aalborg Universitet (AAU) nu bod på ved at udnævne en adjungeret professor, som samtidig arbejder som Chief Traffic Forecaster i Københavns Lufthavn (CPH).

Den uddannede økonom og nyudnævnte professor Thomas Thessen skal fremover skal være med til at indsamle vigtig viden om et område i rivende udvikling.

Det vigtige luftfartsmarked

– Lufthavnsbranchen udgør i dag en forsvindende lille del af de samlede forskningsbevillinger og dermed af den samlede forskning. Det kan undre, når man ser på, hvor mange samfundsmæssige spørgsmål transportformen rejser, siger Claus Lassen.

Han peger på, at der er langt mere fokus på eksempelvis biltrafik, hvor der arbejdes meget på at finde den bedste infrastruktur, øge trafiksikkerheden osv.

– Der er mange områder at dykke ned i inden for luftfart. Der er spørgsmålet om erhvervslivets globale tilgængelighed og de reguleringsmæssige rammebetingelser for fly og lufthavne for blot at nævne et par eksempler. Der er også hele spørgsmålet om de rejsendes adfærd, som kan give nyttig viden i forhold til at kunne trække turister til Danmark og sikre de danske erhvervsrejsende optimale forhold for at kunne tjene penge internationalt, siger han.

Med udnævnelsen af 51-årige Thomas Thessen får forskerne en helt anden adgang til og indsigt i data omkring luftfart, ligesom der bliver mulighed for at trykprøve de problemstillinger, der arbejdes med, som en sikkerhed for deres aktualitet og relevans i det hele taget.

Mangeårigt samarbejde

Københavns Lufthavn og Thomas Thessen har længe haft et tæt samarbejde med AAU gennem universitetets Center for Urbane Studier.

Lufthavnens administrerende direktør Thomas Woldbye kalder det en vigtig anerkendelse, at Aalborg Universitet som den første akademiske institution tager luftfarten og dens betydning for samfundet alvorligt.

­– Vi er meget tilfredse med samarbejdet med Aalborg Universitet. Det er vigtigt for luftfarten, at der bliver forsket i f.eks. hvordan lokal og international mobilitet og tilgængelighed hænger sammen med vækst, arbejdspladser og kulturudveksling. Kort sagt, hvor afgørende gode flyforbindelser er for en lille handelsnation som Danmark. Og så er vi i lufthavnen naturligvis stolte over nu at have en adjungeret professor ansat, siger Thomas Woldbye.

Fra AAU’s side skal udnævnelsen ses som første skridt i en strategisk satsning i at udvikle mere luftfartsforskning på universitetet. Her ser man meget frem til det tættere samarbejde.

– Thomas er med sin baggrund fra Danmarks Statistik, VisitDenmark og Københavns Lufthavn en meget dygtig fagperson, som har udmærket sig på den internationale scene. Det var derfor et naturligt skridt at formalisere vores samarbejde endnu mere. Det er håbet, at luftfartsbranchen i fremtiden får en mere forskningsorienteret tilgang og endnu mere evidensbaseret forskning, siger Claus Lassen.

Som adjungeret professor på AAU skal Thomas Thessen varetage forskellige funktioner, bl.a. skal han fungere som formand for et Aeromobilities Academy. Akademiet, der er det første af sin slags i Danmark, skal bygge bro imellem flyforskningen og luftfartsbranchen i Danmark.

Kontakt:

Lektor Claus Lassen, Institut for Arkitektur og Medieteknologi, tlf. 99 40 72 07, clla@create.aau.dk

Nelly Sander, pressekontakt AAU, tlf. 99 40 20 18, nsa@adm.aau.dk

Lars Lemche, pressekontrakt CPH, 26 14 01 14, lars.lemche@cph.dk