AAU-studerende samarbejder med LEGO om udvikling af LEGO® DUPLO®-robot

Ved LEGO® World i København den 14.-17. februar vil besøgende kunne lege med Robot Robert - En sjov legekammerat designet og udviklet i et samarbejde mellem LEGO Group og studerende og forskere ved AAU.

14.-17. februar vil børn og familier, der besøger LEGO® World i København have chancen for at møde og lege med Robert Robot. Fire legekammerater i børnestørrelse vil være placeret i og omkring udstillingshallen og give besøgende mulighed for at engagere sig i leg. Robert Robot beder børn om at finde og bygge specielle kreationer med LEGO® DUPLO®-klodser og udfordrer dem til at finde specielle farver eller former. Børnene vil være fysisk aktive, mens de samarbejder socialt med andre børn om at finde og indsamle klodserne.

Robert Robot er en interaktiv legekammerat i form af en én meter høj robot. Automatisk styret af en smartphone faciliterer han legende oplevelser og læring med DUPLO-klodser for 3-5-årige børn ved at bede dem om at finde forskellige slags klodser. Børnene putter klodserne i Roberts legetøjskasse, og det får ham til at sige ting som “Tak for hjælpen! Kan du finde nogle blå klodser?” og “Kan du finde alle dyrene?”

Robert opfordrer også til fantasifuld rollespilsleg, når han optræder som forskellige karakterer, så som den gæve pirat Kaptajn Klods, der inddrager børn i et tematisk univers af sejlads og skattejagt, alt sammen med udgangspunkt i kreativ leg med DUPLO-klodser.

Teknologien er et eksplorativt eksperiment, ikke et rigtigt LEGO-produkt, og det udgør dermed en måde, hvorpå vi kan undersøge grænserne for, hvad der kan gøres med simpelt design og kreativ brug af teknologi. Konceptudvikling, idégenerering og udvikling af prototypen af Robert Robot og de legende oplevelser for børn var en del af et samarbejde med LEGO Koncernen, Danmark. Projektet blev udarbejdet af studerende og forskere på Aalborg Universitet, og resultaterne vil blive demonstreret på LEGO World 2019 i København.

Læs mere om projektet her

Om Human Centered Computing på AAU

Human-Centered Computing på AAU t er en forskningsenhed under Institut for Datalogi, der udbyder forskning og undervisning i Interaktionsdesign (IxD) og Menneske-Maskine Interaktion (HCI). Siden 1974 har AAU bidraget med viden, udvikling og højt kvalificerede kandidater til kandidater til samfundet. Mere end 20.000 studerende er tilknyttet AAU, og mere end 3.500 medarbejdere er ansat på Aalborg Universitets tre campuser i henholdsvis Aalborg, Esbjerg og København. For mere information om forskningsenheden, se venligst www.hcc.aau.dk.

Nyheder fra AAU