AAU og Blachman på skoleskemaet

To forskere fra Aalborg Universitet spillede en nøglerolle, da X Factor-dommer Thomas Blachman skulle undervise folkeskoleelever i kreativitet.

Kan undervisning i kreativitet gøre folkeskoleelever mere kreative, så det danske uddannelsessystem kan blive bedre gearet til at generere en ny kreativ generation? Det spørgsmål satte DR og tidligere X Factor-dommer Thomas Blachman sig for at undersøge. I programmet ”Blachman på skemaet” kunne man i april se resultatet af Blackmans arbejde med at styrke det kreative potentiale hos børn og unge i folkeskolen. Blackman fik 12 dage fordelt over seks uger til at bevise, at eleverne i ottende klasse på Frydenhøjskolen i Hvidovre kan blive mere kreative gennem undervisning.

Hjælp fra kreativitetsforskere på AAU

Inden undervisningsforløbet blev igangsat, kontaktede DR lektor Søren Hansen og lektor Christian Byrge fra Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet, da begge forskere har arbejdet med kreativitet på forskellige uddannelsesniveauer gennem mange år og bl.a. står bag Creative Genius-uddannelsen. De to kreativitetsforskere fra AAU skulle klæde klassens lærere på til at understøtte Blachmans ideer om kreativitet.

Finde nye veje gennem det faglige

Gennem deres forskning har Søren Hansen og Christian Byrge udviklet en undervisningsmodel i kreativitet til brug i skolen. Modellen og programmet gør børn mere kreative i deres tænkning og hjælper dem til at være mere fokuserede i undervisningen. Børnene kan lettere være sig selv uden frygt for at falde uden for fællesskabet. De får en bedre skolegang, fordi der bliver højt til loftet i klassen, og fordi de lærer at bruge deres kreativitet til at finde nye veje gennem det faglige. Med andre ord: De tør og vil mere.

KLÆDT PÅ TIL KREATIVITET

For at lærerne kunne løfte den pædagogiske opgave lærte Søren Hansen og Christian Byrge dem op og udarbejdede en 8-ugers undervisningsplan til eleverne. I undervisningsplanen indgik bl.a. undervisningsmodellen Creative Platform Learning200 træningsøvelser og kreativitetstræningsspillene “Mix”, "Skitse” og “Ide”. Daglig undervisning i disse materialer fungerede som motor for, at eleverne udviklede kreative færdigheder. Selve brugen af dem i undervisningen blev dog ikke vist i tv-udsendelserne.

YDERLIGERE INFORMATION

Lektor Søren Hansen, Institut for Økonomi og Ledelse, Aalborg Universitet, Tlf.: 2045 8394, E-mail: sh@business.aau.dk

Nyheder fra AAU