60 millioner kroner til forskning i leversygdommen NASH

Professor Sakari Kauppinen fra Aalborg Universitet (AAU) har modtaget 60 millioner kroner til udvikling af medicin mod en leversygdom, som millioner af mennesker udvikler hvert år, men der endnu ikke findes nogen behandlinger mod

Novo Nordisk Fonden har via deres Challenge 2018-program valgt at bevilge 60 millioner kroner til etablering af et internationalt forskningskonsortium (NASH-RC) under ledelse af professor Sakari Kauppinen fra Center for RNA Medicin på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Aalborg Universitet. Konsortiet skal udvikle nye lægemidler til behandling af leversygdommen nonalkoholisk steatohepatitis, også kaldet NASH. De øvrige deltagere i projektet er professor Anders Naar fra University of California i Berkeley, USA, professor Pier Paolo Pandolfi fra Beth Israel Deaconess Medical Center, Harvard Medical School i Boston, USA og professor Ryan Temel fra University of Kentucky i Lexington, USA.

NASH er en alvorlig og fremskreden form af nonalkoholisk fedtleversygdom (NAFLD), hvor der, ud over fedtophobning i leveren, også opstår inflammation og arvævsdannelse i leveren, såkaldt leverfibrose. Patienter med NASH har øget risiko for at udvikle skrumpelever, leversvigt og leverkræft. Udvikling af NASH er tæt forbundet med fedme, type 2-diabetes og det metaboliske syndrom. Baseret på nuværende estimater lider cirka 25 procent af verdens befolkning enten af NASH eller NAFLD, og mange millioner mennesker udvikler hvert år sygdommene.

- Der findes endnu ikke nogen godkendte lægemidler mod NASH, og det er et problem, fordi mange NASH-patienter udvikler alvorlige leverrelaterede sygdomme, såsom leversvigt og leverkræft. Derfor er der et stort behov for at udvikle nye og effektive lægemidler til behandling af NASH, siger Sakari Kauppinen.

Ny medicin mod NASH

NASH-RC projektet fokuserer på at udvikle lægemidler, der er rettet specifikt mod to små ikke-kodende RNA-molekyler, kaldet mikroRNA. Disse mikroRNA har vist sig at være forbundet med udviklingen af NASH.

- Formålet med vores projekt er at designe lægemidler, som kan bruges til at hæmme aktiviteten af specifikke mikroRNA. Lægemiddelkandidaterne vil efterfølgende blive testet i en lang række prækliniske studier, og vi vil ydermere undersøge om mikroRNA kan bruges som biomarkører for NASH. Vi forventer, at vores projekt på sigt vil bane vejen for udvikling af en helt ny type medicin til behandling af NASH, fortæller Sakari Kauppinen.

Dekan for Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Lars Hvilsted Rasmussen, deler denne forventning:

- Forskning i RNA-medicin er et banebrydende nyt koncept med potentiale for behandling af en lang række sygdomme. Vi ser særdeles spændende resultater, der kan give gennembrud i behandling af NASH, men også eksempelvis kræft. Det her er et resultat af vores målrettede forskning i RNA-medicin, som jeg glæder mig meget over.

Læs mere her

Kontakt:

• Professor Sakari Kauppinen, Center for RNA Medicin, Klinisk Institut, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, ska@dcm.aau.dk, 20 47 79 94
  • Dekan Lars Hvilsted Rasmussen, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, dekan-sund@adm.aau.dk, 20 10 58 37
  • Pressekontakt strategisk rådgiver Lone Bechmann, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, lbec@adm.aau.dk, 99 40 20 11

Nyheder fra AAU