Rektor ser frem til samarbejde med nyt DR-center i Aalborg

AAU har i forvejen lang tradition for at formidle forskning og videndele med det omgivende samfund, påpeger Per Michael Johansen, efter at Danmarks Radio har besluttet at flytte sin videnskabsredaktion til Aalborg.

Rektor på Aalborg Universitet, Per Michael Johansen, ser frem til et tæt samarbejde med Danmarks Radios videnskabsredaktion, når den 1. januar 2017 flytter fra DR Byen i København til et nyt center for innovativ formidling af forskning i Aalborg.

- Vi glæder os til at byde DR’s videnskabsjournalister velkommen på universitetet og stiller gerne vores viden og vores forskere til rådighed for deres arbejde, når de har brug for det, siger Per Michael Johansen.

Han påpeger, at det netop er en høj prioritet for Aalborg Universitet at dele sin viden og forskning med det omgivende samfund, og at mange af universitetets forskere allerede i dag optræder med deres omfattende viden som eksperter i samfundsdebatten.

- Vi ser det som en forpligtelse at formidle forskningen og dens resultater til et bredere publikum. På Aalborg Universitet har vi har en lang tradition for at dele vores viden med omverdenen, og vores forskere er i forvejen rigtig gode til at formidle og forklare. Det håber jeg, at DR’s videnskabsredaktion vil benytte sig af, siger Per Michael Johansen.

DR’s ledelse meddelte onsdag, at en række redaktioner skal flytte fra København. Det gælder bl.a. videnskabs- og undervisningsredaktionerne, som rykker til Aalborg 1. januar 2017. De vil blive en del af et nyt center for innovativ formidling af videnskab og undervisning, som både skal samle en række af DR’s eksisterende aktiviteter og samtidig stå for et nyt projekt for digital læring og vidensformidling på nettet.

Per Michael Johansen håber, at Aalborg Universitet også får lov til at bidrage til det nye projekt.

- Vi har jo både forskere og studerende med værdifuld viden om læringsprocesser og kommunikation. Og de er vant til at arbejde problem- og projektorienteret i samarbejde med eksterne aktører, siger Per Michael Johansen.

Han håber, at et samarbejde med DR også betyder, at Aalborg Universitet kan lære noget om formidling af kompliceret forskningsviden.

Ud over videnskabs- og undervisningsredaktionerne, som får hjemme i Aalborg, skal også DR Sporten, DR Vejret, Madmagasinet og Kontakt flyttes ud. De rykker fra København til Aarhus.

Yderligere oplysninger:

Rådgiver Bo Jeppesen, tlf. 6140 4061, e-mail: boje@adm.aau.dk