Rektor: AAU er en gevinst for samfundet

Aalborg Universitets rektor afviser forslag om at skære antallet af danske universiteter ned til tre i stedet for otte. De mindre universiteter er bestemt ikke dårligere. Og til trods for at otte ud af ti studerende på AAU kommer fra hjem uden akademisk tradition, så bliver de kandidater med karakterer som studerende på andre universiteter.

- Der er vel ikke nogen her i samfundet, der tror, at ølkvaliteten bliver bedre af, at den bliver brygget på et stort multinationalt bryggeri. Der er jo mange mikrobryggerier, og det er jo fordi, at man også der kan opnå rigtig god kvalitet. Jeg tror faktisk, at ølkvaliteten på mikrobryggerierne kan blive højere. Den analogi kan man godt overføre til universiteterne – de mindre universiteter er bestemt ikke af en dårligere kvalitet.

Sådan lyder det i en kommentar fra Aalborg Universitets rektor Per Michael Johansen til formanden for Carlsbergbryggeriet og Carlsbergfonden, Flemming Besenbacher, der har foreslået, at Danmarks otte universiteter bliver lagt sammen til tre under Aarhus Universitet, Københavns Universitet og Danmarks Tekniske Universitet.

Per Michael Johansen savner dokumentation for Besenbachers påstand om, at universiteterne skal samles, fordi kvaliteten er faldende.

- Aalborg bevæger sig op på de internationale lister, og vi er på tredjepladsen på en liste over de yngre universiteter i Norden.

Per Michael Johansen tilbageviser også Flemming Besenbachers kritik af, at kvaliteten på universiteterne skulle være faldende, fordi der bliver optaget for mange studerende, som har lave karakterer fra gymnasiet.

- Det er rigtigt, at snittet ved optag ikke er lige så højt på Aalborg Universitet, som på flere andre danske universiteter. Men otte ud af ti af vores studerende kommer fra mønsterbryderhjem. De kommer ind, uden at der er akademisk tradition i familien. De bliver færdige efter fem år, og de kommer ud med karaktergennemsnit, der er lige med andre kandidaters snit på de forskellige uddannelser i landet. Det er en kæmpe samfundsmæssig gevinst, siger Per Michael Johansen.

YDERLIGERE INFORMATION