Internationale studerende vinder med video om Aalborg

Internationale studerende fra Aalborg Universitet har vundet branding-konkurrence med film om Aalborgs tusindårige historie, blomstrende industri og gode uddannelser.

Lagt online: 11.11.2013

Aalborg Universitet var både vært og vinder, da knap 200 internationale studerende fra et særligt ambassadørkorps hele weekenden mødtes i København for at markedsføre deres danske universiteter og byer i udlandet. Den animerede vindervideo "I Am Aalborg" er produceret af en gruppe af AAU's 40 nye håndplukkede medlemmer af ambassadørkorpset Youth Goodwill Ambassadors of Denmark (YGA). Yderligere 100 ville gerne have været med i Aalborg-afdelingen af korpset, som tjener et vigtigt formål:

- Vores nuværende internationale studerende er de allerbedste til at viderebringe beskeden om, at Danmark er et interessant sted at studere. De har valgt at komme her og selv prøve, hvordan det er, og de lever i det hver dag, forklarer prorektor Inger Askehave, som tog imod den småfrysende gruppe af ambassadører, da de med båd ankom fra Nyhavn til AAU's campus i Sydhavnen.

Sejlturen var en forsmag på branding-eventens tema om "bæredygtige byer". Bæredygtighed, innovation og en fornuftig balance mellem arbejde og familieliv er tre af de kvaliteter ved Danmark, som ambassadørerne bevidst fremhæver, når de skal prøve at få landsmænd til at følge i deres fodspor og tage en uddannelse her. Ved arrangementet konkurrerede de studerende fra Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School og Aalborg Universitet derfor om at markedsføre deres danske byer som bæredygtige ved hjælp af de forproducerede videofilm.

Gensidig gavn

Prorektor Inger Askehave har fulgt indsatsen i YGA, siden Aalborg Universitet for to et halvt år siden kom med i initiativet, og hun er overbevist om effekten. Både for universiteterne og for de studerende:

- Vi er meget taknemmelige for deres hjælp med at gøre opmærksom på Danmark, men der skal være noget i det for begge parter. Så vores mål er, at deres deltagelse i ambassadørkorpset hjælper dem til kompetencer og kontakter, der kan gavne dem senere i karrieren – enten i Danmark eller i udlandet. Ved at komme her og studere har de allerede demonstreret mod, fleksibilitet og åbenhed over for nye tanker.

Telenor-direktør Marek Slacik inspirerede de danske universiteters internationale ambassadører. Værdien for de studerende ligger blandt andet i, at de får adgang til at møde nøglepersoner fra dansk erhvervsliv. Ved arrangementet i København deltog administrerende direktør Marek Slacik fra Danmarks næststørste teleselskab Telenor, som selv kommer fra Tjekkiet, men altså har fundet vej til toppen af dansk erhvervsliv. Kontakten til Telenor-chefen var formidlet af en af de tidligere AAU-studerende, Houman Zafarnejad, som var med til at starte ambasssadør-initiativet op på Aalborg Universitet, og som efter endt uddannelse fortsat er aktiv i det sideløbende med karrieren som product manager i Telenor.

- Dem, som går med i ambassadør-netværket, har ofte en formodning om, at de vil blive i Danmark efter studierne, eller at de i det mindste vil blive ved med at have en kontakt til Danmark gennem internationalt orienterede danske virksomheder. Så vi er både med i det for universitetets skyld og for selv at skabe et godt netværk, siger Houman Zafarnejad, som oprindelig kommer fra Iran, men er opvokset i USA.

I en ny spørgeundersøgelse fra organisationen bag Youth Goodwill Ambassadors svarer halvdelen af 228 adspurgte internationale studerende ifølge dr.dk, at de allerede nu, hvor de netop er ankommet til Danmark, planlægger at blive efter endt uddannelse. På det punkt er Houman Zafarnejad blandt rollemodellerne:

- Jeg startede selv fra bunden i Telenor sideløbende med studierne. Hvis man er stabil og god til det, man gør, så kan man nå langt i Danmark, for der er brug for kvalificeret arbejdskraft. Det er også det, jeg oplever i Telenor. Hvis man er dygtig rent faglig, betyder pas og nationalitet ikke noget, siger Houman Zafarnejad.

Yderligere oplysninger

• De AAU-studerende bag vindervideoen om Aalborg i City Branding-konkurrencen er: Miguel Oliveira, Marie-Christine Schimmelmann, Markus Wolf (holdleder), Nanna Zhang, Andrius Aleksandravicius, Pavol Duchon, Shagufta Haneef (holdleder), Svenja Thiel, Zuzana Repova, Alireza Pourimani og Virgil Roland Drimba.
Youth Goodwill Ambassador Corps of Denmark (YGA) er et netværk af 200 internationale studerende fra 45 lande, som repræsenterer danske universiteter globalt ved at dele deres egne erfaringer. De studerende arbejder frivilligt med at promovere danske universiteter som et attraktivt sted at studere og Danmarks som et attraktivt sted at arbejde.
• Aalborg Universitets goodwill-ambassadører kommer fra Kina, Brasilien, Tyskland, Holland, Bulgarien, Polen, Portugal, Østrig, Slovakiet, Italien, Iran, Rumænien, Litauen, Egypten, Grækenland, Letland, Tjekkiet, Pakistan, Ghana, Canada og USA. Der er ambassadører på alle de tre campusser i Aalborg, København og Esbjerg.

• Prorektor Inger Askehave, Aalborg Universitet, tlf 2787 9829.
• Projektleder Jason Breaux, YGA Denmark, tlf. 5323 2500.
• Projektleder Birgitte Bisgaard Nielsen, Aalborg Universitet, tlf. 2398 6683.
• YGA "Glocal" Houman Zafarnejad, Telenor, tlf. 6050 3025.