Millionbevilling styrker biomedicinsk satsning på AAU

Med en samlet bevilling på 10 millioner kr. fra Det Obelske Familiefond og Det Ingeniør – og Naturvidenskabelige Fakultet på AAU får Bioteknologi på Institut for Kemi og Biovidenskab et betydeligt rygstød til ny satsning i biomedicin. Midlerne skal bruges til indkøb af nyt apparatur, som spiller en afgørende rolle i forståelsen af sygdomme, forbedring af medikamenter og udviklingen af medicin

- Gennem de sidste år har Instituttet bidraget til forskning på absolut topniveau. Bioteknologisk forskning har mange anvendelsesmuligheder, og vi mener, at vores ekspertise inden for bioteknologi også kan overføres til medicinske spørgsmål. Derfor er bevillingen både en anerkendelse af vores arbejde hidtil, men også af den strategi, som vi nu satser på, udtaler professor Michael Toft Overgaard, som er institutleder på Institut for Kemi og Biovidenskab og en af initiativtagerne bag ansøgningen.

Stor ekspertise og apparatur i verdensklasse

Satsningen på medicinsk bioteknologi blev styrket med ansættelsen af to lektorer, henholdsvis Peter Kristensen og Anders Olsen, kort før årsskiftet - begge med baggrunde i medicinsk bioteknologi og stor erfaring og viden inden for området.

- Det er yderst interessant for mig at integrere min forskning i en ny sammenhæng. Jeg arbejder på grænsefladen mellem molekylærbiologi og ingeniørvidenskab, og på AAU kan jeg videreudvikle det i en ny sammenhæng, fortæller lektor Peter Kristensen.

Peter Kristensen designer proteiner til blandt andet medicinske formål, herunder antistoffer til en ny generation af kræftbehandling. En del af pengene skal blandt andet bruges til at købe en såkaldt bioreaktor til cellearbejde, som gør det muligt at producere komplicerede proteiner i store mængder og med metoder, som ligner dem, der bruges i industrien.

Støtten skal yderligere anvendes til indkøb af et avanceret mikroskop, et såkaldt spinning-disk konfokal-mikroskop.

- Det bliver fantastisk! Nu kan vi direkte filme bakterierne inde i levende orme og dermed få mulighed for at studere levende celler og små organismer live under forsøgene. Det er fantastisk information at få! Samtidig kan analyserne blive mere effektive og med højere detalje og så kan vi screene mange scenarier på én gang, tilføjer Anders Olsen.

Anders Olsen bruger rundormen C. elegans, som er en anerkendt laboratoriemodel for en række sygdomme. Han undersøger blandt andet, hvordan ”gode” og ”dårlige” tarmbakterier påvirker hinanden i tarmen.

Samspil med eksisterende forskning

Mikroskopet får også stor betydning for professor Michael Toft Overgaard. Hans forskningsgruppe indgår som  en del af satsningen og arbejder med at forstå uforklarlige hjertestop. Tidligere har forskningsgruppen vist i detaljerede biokemiske studier, hvordan genetiske fejl forårsager, at bestemte proteiner arbejder forkert sammen.

- Nu kan vi udvide forskningen i to retninger: Mikroskopet giver nye muligheder for at studere disse interaktioner direkte i levende menneskeceller. Samtidig får vi også råd til at købe et nyt massespektrometer. Dermed holder vi vores biokemiske forskning på det state-of-the-art-niveau, som vi har opbygget i sektionen. Nu hvor både ekspertise og apparatur er til stede, skal vi bare i gang, siger Michael Toft Overgaard.

Professor Per Halkjær Nielsen, som er en af topforskerne i Sektion for Bioteknologi og som tidligere har modtaget store bevillinger fra Det Obelske Familiefond er meget enig:

- Vi har tidligere haft meget gode erfaringer med denne type satsninger og kan derfor blandt andet måle os blandt verdens førende inden for DNA-sekventering. Vi får mange henvendelser om internationale samarbejder eller spørgsmål til vores metoder og resultater. Det havde ikke været muligt uden dygtige forskere og udstyr i verdensklasse, udtaler Per Halkjær Nielsen.

Ny profil med store muligheder

Den biomedicinske satsning med det nyeste apparatur og ny ekspertise giver en unik platform til at udvide den bioteknologiske knowhow til nye medicinske spørgsmål. Kontakter er allerede etableret til Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på AAU og til Universitetshospitalet. Professor Mso Reinhard Wimmer, som også er ansat i Bioteknologi arbejder allerede sammen med klinikken om at overføre den bioteknologiske ekspertise. Han ser især frem til de metabolitanalyser, som bliver mulige med det nye massespektrometer – metoder, som er meget relevante for patientprøver.

- Indtil videre har det været et meget positivt samarbejde, og vi lærer meget af hinanden. Det har også bekræftet mig i, at vi har et stort potentiale for medicinsk orienterede projekter her på Sektion for Bioteknologi. Det bliver spændende at fortsætte med den nye store satsning, siger Reinhard Wimmer.

Dermed har sektionen et stærkt hold og nye muligheder for at bevæge sig fra spørgsmål om biologi og miljø til også at udforske medicinske områder. Dette medfører at Instituttet og sektionen på endnu et område kan være en stærk partner i akademiske og industrielle samarbejder i fremtiden.

• Professor Michael Toft Overgaard, mto@bio.aau.dk, tlf.:  9940 8525
  • Lektor Peter Kristensen, pk@bio.aau.dk, mobil: 2036 9097