Forsker undersøger værdien af demokratisk deltagelse

Er det ens nationalitet eller ens bopæl, der skal bestemme, om man kan stemme ved et valg? Det spørgsmål er omdrejningspunktet i et nyt forskningsprojekt, som postdoc Kim Angell fra Institut for Læring og Filosofi står bag. Han vil i den forbindelse bl.a. inddrage unge i en debat om demokratisk deltagelse.

Skal EU-borgere, som bor i et andet medlemsland, have ret til at stemme i dette lands nationale valg? Det spørgsmål har Europa-Kommissionen fornylig rejst, og har dermed skabt en fornyet debat om territoriale rettigheder og demokratisk deltagelse.  Denne debat er samtidig omdrejningspunktet for et nyt forskningsprojekt, Democratic Participation in Territorial States (DEPART), som er finansieret af EU- forskermobilitetsprogrammet Marie Curie Talent Course. I den forbindelse ansættes ph.d. Kim Angell i en toårig postdoc-stilling på Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet. Lektor Jørns Sønderholm fra instituttet er i den forbindelse koordinator på projektet.

- Der bliver tale om den første systematiske undersøgelse af, om territoriale rettigheder og demokratisk deltagelse kan kombineres. Vi håber på den baggrund at kunne give politikerne guidelines til fremtidige beslutningsprocesser, men samtidig ønsker vi også at formidle værdien af demokratisk deltagelse til danskerne. Jeg vil derfor besøge en række uddannelsesinstitutioner i løbet af projektperioden og inddrage de unge i debatten, siger Kim Angell.

Fakta:

- Forskningsprojektet DEPART løber frem til 2020

- Projektet er støttet med 212.000 euro til ansættelse af en postdoc af Europa-Kommissionens Marie Curie Talent Course under Horizon 2020.

For yderligere information kontakt:

Jørn Sønderholm på e-mail: jds@learning.aau.dk

Nyheder fra AAU