AAU-forskere deltager i Hjerneugen

I denne uge sætter AAU-forskere fokus på dansk hjerneforskning og hjernens rolle i vores hverdag.

I dag indledes den årlige, internationale hjerneuge. Temaet i år er ”den aldrende hjerne”, og i den forbindelse inviterer bl.a. fire AAU-forskere til foredrag for at give et indblik i dansk hjerneforskning og øge forståelsen for hjernens rolle i vores hverdag.

- Det er vigtigt at bidrage til Hjerneugen, fordi forskning i hjernen og hjernesygdomme er helt centralt for vores forståelse af os selv, og hvem vi er, men så sandelig også for, hvad skader på hjernen betyder, og hvordan vi bedst muligt kan behandle disse, siger lektor Thomas Alrik Sørensen fra Institut for Kommunikation og Psykologi, som samtidig er medlem af Hjerneforum, der er medarrangør af Hjerneugen.

Hjerneugen indledes med et arrangement i København og afsluttes fredag på Aalborg Universitet, hvor professor Winnie Jensen fra Institut for Medicin og Sundhedsteknologi vil fortælle om fantomsmerter, mens lektor Thomas Alrik Sørensen vil fokusere på fænomenet synæstesi, og ph.d.-studerende Jonas Olsen Dall fra Institut for Kommunikation og Psykologi vil berette om hukommelse. Derudover taler adjunkt Jonas Lindeløv fra Institut for Kommunikation og Psykologi ved torsdagens arrangement i Aarhus om erfaringerne med at give hypnose til mennesker med en erhvervet hjerneskade.

Fakta:

- Uge 11 er international hjerneuge
- FENS (Federation of European Neuroscience Societies) og DANA fonden har støttet forskerarrangementerne, som er lavet i samarbejde mellem HjerneForum, Folkeuniversitetet i København, Syddansk Universitet, Købehavns Universitet, Århus Universitet og Aalborg Universitet
- Der er fri adgang til arrangementerne
- Læs det fulde program for forskerarrangementerne

For yderligere information kontakt:

Thomas Alrik Sørensen på tlf.: 3133 3793 eller på e-mail: alrik@hum.aau.dk

Nyheder fra AAU