Aalborg Universitet klar med digitalt boost til danske virksomheder

Med hundrede procent skræddersyede forløb skal AAU sikre danske virksomheder en topplacering i det digitale kapløb, hvor brændstoffet er færdigheder som IoT, kunstig intelligens og Big Data

Aalborg Universitet (AAU) tilbyder danske virksomheder en digitaliseringsindsprøjtning. Helt i tråd med regeringens strategi for Danmarks digitale vækst åbner universitetet nu for en såkaldt digital hub, hvor virksomheder kan henvende sig for at få hjælp til at få fyret op under de digitale kedler med big data, Internet of Things, datasikkerhed og meget mere.

Fokuseret digitalisering

Både nationalt og internationalt synes en analog fremtid efterhånden at være det rene selvmål for en virksomhed. På AAU møder man da også et stort behov fra virksomheder, der nægter at miste pusten i det digitale kapløb.

– Digitaliseringen kommer væltende ind over os fra alle sider, og det reagerer de progressive virksomheder selvfølgelig på. Og med AAU’s lange tradition for virksomhedssamarbejde har det været naturligt for os at opbygge et tilbud om skræddersyede løsninger til virksomhederne, siger Henrik Pedersen, som er dekan for Det Tekniske Fakultet for IT og Design på AAU.

Digitale produkter og kompetenceløft

I den nye digitale hub kan virksomhederne dels få hjælp til udvikling af et specifikt produkt dels til at løfte medarbejderes digitale kompetencer. De digitale udfordringer og muligheder spænder bredt, og det er med at holde tungen lige i munden.

– Det er så essentielt i den her proces at bevare overblikket og ikke bare investere til højre og venstre. Vi indgår derfor i et tæt samarbejde med virksomheden og udarbejder – med udgangspunkt i dens egne specifikke udfordringer – en fuldt tilpasset løsning. Vi benytter med andre ord den samme problemorienterede tilgang, som ligger til grund for alt vores arbejde på AAU. Og som vi for øvrigt har høstet stor international anerkendelse for, tilføjer Henrik Pedersen.

I alt forventer AAU at investere omkring 150 millioner på digitaliseringsområdet inden for de næste tre år.

Alle ressourcer lige ved hånden

En af de større virksomheder, som i forvejen samarbejder med AAU, er den globale virksomhed Nilfisk, som sidste år indgik et partnerskab med universitetet bl.a. for at kunne trække på dets forskning og kompetencer i sit udviklingsarbejde.

– Aalborg Universitets ingeniøruddannelser er kåret til at være i den absolutte top i Europa. Universitetet har et meget stærkt internationalt netværk og repræsenterer samtidig en række anerkendte forskningsprofiler inden for blandt andet robotics, udtalte Lars Gjødsbøl, Executive Vice President hos Nilfisk i den forbindelse.

Dekanen ser frem til at udvikle det gode samarbejde både med Nilfisk og andre fremtidsorienterede virksomheder i hele landet:

– Vi har naturligvis en kæmpe ressourcebank bestående af vores højt profilerede forskere, som beskæftiger sig med det nyeste inden for den digitale verden med hver deres fagområder: Big data, Internet of Things, kunstig intelligens og så videre. De ligger inde med den allernyeste viden og de allernyeste værktøjer til udvikling af teknologien, og takket være vores forskningsbaserede undervisning har de samtidig stor erfaring i at formidle deres viden, så de kan sikre et gedigent kompetenceløft af virksomhedernes medarbejdere, siger han.

Interesserede virksomheder kan henvende sig til Det Tekniske Fakultet for IT og Design på Aalborg Universitet (tech@adm.aau.dk).

Pressekontakt:

Dekan Henrik Pedersen, tlf. 60112787, dekan-tech@aau.dk